Seli­na Thü­ring ist in Ber­lin leben­de Musik­thea­ter­re­gis­seu­rin. Sie insze­niert unter ande­rem an Tisch­le­rei Deut­sche Oper, Neu­köll­ner Oper, Thea­ter im Del­phi, ITZ Tübin­gen oder für‘s Kam­mer­or­ches­ter Basel inter­dis­zi­pli­nä­res Musik­thea­ter. Sie arbei­tet an den Gren­zen von Oper, Per­for­mance, Tanz, Film und Phy­si­cal Theat­re, sowie an digi­tal-ana­lo­gen For­ma­ten. Ihre Exper­ti­se sind Stück­ent­wick­lun­gen und Urauf­füh­run­gen mit trans­for­ma­ti­vem Cha­rak­ter: Die Performer*innen wer­den zu mul­ti­me­dia­len Stim­men, die stark mit dem eige­nen Kör­per spre­chen. Ihre künst­le­ri­sche Hand­schrift erin­nert an das Mensch-Sein und das trans­ge­ne­ra­tio­na­le Wis­sen, dass in jedem Objekt, an jedem Ort, in jedem Kör­per sitzt. In ihrer Musik­thea­ter Arbeit geht es dar­um, die Oper zu revo­lu­tio­nie­ren, indem das Opern­sys­tem als sol­ches dekon­stru­iert wird, und die Kraft der sen­so­ri­schen Gat­tung Oper zurück in die Künstler*innen und den Zuschauer*raum fließt.

Seli­na Thü­ring is a Ber­lin-based music thea­ter direc­tor. She directs inter­di­sci­pli­na­ry music thea­ter at Tisch­le­rei Deut­sche Oper, Neu­köll­ner Oper, Thea­ter im Del­phi, ITZ Tübin­gen and for the Basel Cham­ber Orches­tra, among others. She works at the boun­da­ries of per­for­mance, dance, film, ope­ra and phy­si­cal thea­ter, as well as on digi­tal-ana­log for­mats. Her exper­ti­se lies in deve­lo­ping pie­ces with a trans­for­ma­ti­ve cha­rac­ter: the per­for­mers beco­me mul­ti­me­dia voices that speak stron­gly with their own bodies. Their artis­tic signa­tu­re is remi­nis­cent of being human and the trans­ge­ne­ra­tio­nal know­ledge that resi­des in every object, in every place, in every body. Her music thea­ter work is about revo­lu­tio­ni­zing ope­ra by decon­s­truc­ting the ope­ra sys­tem as such, and the power of the sen­so­ry gen­re of ope­ra flows back into the artists and the audience.

 

fot. Max Zerrahn

Pia Davila ist eine viel­sei­ti­ge Sän­ge­rin. Neben dem immer hoch geschätz­ten Kon­zert­re­per­toire und der Kir­chen­mu­sik setzt sie sich ger­ne für Urauf­füh­run­gen, neue Musik­thea­ter­for­men und neue Ideen ein.

Im Opern­be­reich singt sie meis­tens Barock­opern oder Opern mit zeit­ge­nös­si­schem Reper­toire, wo sie sich in weni­gen Jah­ren für wich­ti­ge Pro­duk­tio­nen pro­fi­lie­ren konn­te. So sang sie an den Städ­ti­schen Büh­nen Osna­brück, dem Thea­ter Bre­men, der Staats­oper Ham­burg und der Deut­schen Oper Ber­lin, in Solo­thurn, Schweiz, Ham­burg und Ber­lin. Karl­heinz Stock­hausens Musik hat in Pia Davil­as Arbeit einen gro­ßen Anteil gewon­nen, den sie an der Natio­nal Oper Ams­ter­dam unter der Regie von Pierre Audi und in der Phil­har­mo­nie Paris unter der Lei­tung von Maxi­me Pas­cal sang.

Auf­grund ihrer regen Kon­zert­tä­tig­keit in Ora­to­ri­en kann Pia Davila Kon­zer­te in Deutsch­land, Öster­reich, Kroa­ti­en, Polen, Alba­ni­en, Slo­we­ni­en, Schwe­den, Frank­reich und der Schweiz vor­wei­sen. Ein­la­dun­gen z.B. zum bach­fest Leip­zig, den Bach­fest­spie­len in Greifs­wald, den Hän­del­fest­spie­len in Hal­le und eine rege Zusam­men­ar­beit mit dem Orches­ter Laut­ten­Com­pa­gney Ber­lin bele­gen ihr Enga­ge­ment. Sie sang neue Wer­ke und Urauf­füh­run­gen im Muziek­ge­bouw Ams­ter­dam, in der Ver­ka­de­fa­b­riek Her­to­gen­bosch sowie beim Sound of Music Fes­ti­val in Gro­nin­gen, bei Betz­au Beatz in Öster­reich und im Schwe­re Rei­ter in Mün­chen, beim Kom­po­nis­tin­nen­fes­ti­val in Tübin­gen, dem War­schau­er Herbst und vie­len anderen.

Die in Ber­lin gebo­re­ne Sopra­nis­tin stu­dier­te in Ham­burg bei Prof. Jörn Dop­fer an der Hoch­schu­le für Musik und Thea­ter, wo sie im März 2018 ihr Kon­zert­ex­amen mit Aus­zei­chung abschloss.

 

Robin Ple­nio (*1993 in Höx­ter) is a com­po­ser, theat­re maker, per­for­mer and media artist. He stu­di­ed musi­co­lo­gy, cul­tu­ral stu­dies and aes­the­tic prac­ti­ce, sta­ging of the arts and media as well as new com­po­si­ti­on tech­ni­ques in Müns­ter, Hil­des­heim and at the Hfmt Hamburg. 

During his stu­dies, he began working in the inde­pen­dent theat­re sce­ne for various coll­ec­ti­ves. He moves bet­ween elec­tro­nic sound expe­ri­ments, pop, inter­ac­ti­ve music­pro­gramming and sound­art. His work has been seen and heard at the Sophien­sae­le, the inter­na­tio­nal sum­mer fes­ti­val Kamp­na­gel, Ball­haus Ost, Licht­hof Thea­ter and Thea­ter an der Park­aue. In addi­ti­on to his work in the inde­pen­dent theat­re sce­ne, he rea­li­ses music for short films, cine­ma or instal­la­ti­ons and works as a lec­tu­rer. He lives and works in Ber­lin and Hamburg. 

Glen Shepp­ard was born in Cana­da, whe­re he stu­di­ed acting at the Ryer­son Theat­re School. Glen works with musi­cal source texts and deals with ritu­als and an awa­re­ness of time, which result in psy­cho­lo­gi­cal cho­reo­gra­phies and their echo­es. Important works are: Y IS A QUES­TI­ON I KEEP ASKING (2018), ALEX­AN­DRIA (2019), a cor­rec­tion of Händel’s ‘Il Tri­on­fo del Tem­po e del Dising­an­no’, AUS­SER SICH (2019) a rewor­king of SALO­ME in col­la­bo­ra­ti­on with sound artist Tomas Nord­mark and UNE MYS­TI­FI­CA­TI­ON (2020 and 2022), a work con­s­truc­ted around the ‘Trois Chan­sons de Bili­tis’ by Clau­de Debus­sy. In addi­ti­on to his own works, Glen works as a Revi­val Direc­tor at the Eng­lish Natio­nal Ope­ra and Director’s Col­la­bo­ra­tor with Netia Jones, most recent­ly at the Opé­ra Natio­nal de Paris. In May 2023, Glen pres­ents UNTIL THE WATERS FOAM UP, a 9‑hour per­for­mance based on RUSAL­KA, to be fol­lo­wed in ear­ly Sep­tem­ber by I FURIO­SI, a hybrid video-con­cert or ‘ope­ra by ste­alth’ made using the second voices from Hän­dels mid-1730s Arios­to tri­lo­gy at Uferstudios. 

Bas­ti­an Zim­mer­mann ist frei­er Autor, Redak­teur, Dra­ma­turg und Kura­tor im Bereich neu kom­po­nier­ter Musik, Thea­ter und Per­for­mance. Er kura­tiert die Rei­he „Music for Hotel Bars“ und ist Her­aus­ge­ber und Redak­teur der Zeit­schrift Posi­tio­nen – Tex­te zur aktu­el­len Musik. Lebt in Ber­lin und München.

Web: bas​ti​an​zim​mer​mann​.de

Kers­tin Wie­hefoun­ded kult­kom in 1993 and initia­ted the foun­ding of Kul­tur­kon­tak­te e.V. in 2002 and Quer­Klang gUG in 2020. Sin­ce 2023 she is cer­ti­fied for sys­te­mic orga­niza­tio­nal deve­lo­p­ment and chan­ge manage­ment. Kerstin’s main are­as of work are inter­face, gen­re and cross-bor­der cul­tu­ral and edu­ca­ti­on rela­ted pro­jects as well as the initia­ti­on and accom­p­animent of net­wor­king, thin­king and struc­tu­ral pro­ces­ses and pro­jects for diver­se topics and are­as as well as for chan­ge con­cerns. She rese­ar­ches and works, among other things, on the topic of expe­ri­men­tal forms of lear­ning based on artis­tic prac­ti­ce. Lec­ture­ships at various uni­ver­si­ties. Vol­un­t­a­ry work in various clubs, asso­cia­ti­ons and struc­tu­re-giving working groups as well as in the cir­cle of spo­kesper­sons of the Coali­ti­on of the Free Sce­ne Ber­lin – repre­sen­ta­ti­on of DACH Musik. 

 

Web: www​.kult​kom​.de
Kon­takt info(at)kultkom.de

Sir­je Alek­san­dra Viise ist eine est­län­disch-ame­rik­an­si­che Voka­lis­tin, Per­for­me­rin und Künst­le­rin. Sie absol­vier­te ein Stu­di­um in Visu­el­ler Kunst und Musik in India­na, New York, Bos­ton und Ber­lin und ist spe­zia­li­siert auf erwei­ter­te Gesangs­tech­ni­ken, zeit­ge­nös­si­sche und expe­ri­men­tel­le Musik, Per­for­mance, Per­for­mance Kunst und Skulp­tur. In ihren Solo­pro­gram­men und Per­for­man­ces hin­ter­fragt sie den Cha­rak­ter weib­li­cher Per­for­me­rin­nen und die Rol­le des/​der Sänger/​in in der heu­ti­gen Gesell­schaft. Vie­le ihrer Arbei­ten sind auto­bio­gra­phi­schen Ursprungs. Sir­je Viise lebt in Berlin.

Esto­ni­an-Ame­ri­can voca­list, per­for­mer and artist, Sir­je Alek­san­dra Viise was edu­ca­ted in visu­al arts and music in India­na, NYC, Bos­ton and Ber­lin. She spe­cia­li­ses in exten­ded vocal tech­ni­ques, con­tem­po­ra­ry and expe­ri­men­tal music per­for­mance, per­for­mance art, and sculp­tu­re. In her solo pro­grams and per­for­man­ces, she ques­ti­ons the cha­rac­ter of the fema­le per­for­mer and the role of the sin­ger in con­tem­po­ra­ry socie­ty. Much of her work is auto­bio­gra­phi­cal in ori­gin. Sir­je is based in Berlin.

Web        sir​jeviise​.com

Kon­takt   sirjeviise(a)gmail.com